شرکت عایق پوشش شیمی زاگرس ایرانیان
 (آلپ ایران)

نحوه انجام تست لایه برداری در 3 مرحله

یکی از درخواست‌های رایج مشتریان این است که یک آزمایش داخل زمین پروژه روی لوله نوارپیچ شده انجام شود تا تأیید شود که سیستم نوار به درستی اعمال شده است و نوار مطابق با طراحی کار می‌کند.

 

"تست لایه برداری" یک روش استاندارد صنعتی معمولی است که این فرصت را فراهم می کند تا در شرایط واقعی مشاهده کنید که نوار به درستی اعمال شده است.

 چسبندگی باید منسجم باشد و باید هم به زیرلایه و هم به خود لوله بچسبد.
 


شرایط تست:


نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نتایج بین نوارهای اعمال شده میدانی و نوارهای آزمایشگاهی ممکن است متفاوت باشد. برگه های اطلاعات فنی  نشان دهنده آزمایش هایی است که در شرایط آزمایشگاهی ایده آل انجام می شود. با این حال، اغلب اوقات، نتایج آزمایش در محل پروژه متفاوت است و بسته به شرایط، مقادیر عددی کمتری را نشان می دهد.

 

اثرات اضافی:

 

چسبندگی به "دوره خیس شدن" بستگی دارد. انجام  آزمایش های لایه برداری در یک بازه زمانی مشخص (که توسط سازنده ارائه شده است) در اینجا مساله مهمی است.
دمای مواد و بستر بر چسبندگی لایه برداری ثبت شده تأثیر می گذارد. شرایط دما باید ثبت شود تا امکان مقایسه معنی دار نتایج آزمایش فراهم شود.
اعداد چسبندگی اندازه گیری شده در پروژه اغلب از آنچه که در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده تعیین شده است انحراف دارد و این اعداد باید فقط برای ارائه یک نشانه کلی از عملکرد محصول استفاده شود.


 برای انجام تست لایه برداری به چه چیزهایی نیاز دارید؟

 

مواد مورد نیاز:


* نوار مورد آزمون
* پرایمر در صورت لزوم

 

 

 

 

 

تجهیزات

 

قالب برش با عرض 25 میلی متر 
گیره غلتکی نامتقارن
دستکش مقاوم در برابر برش
خودکار نشانگر [سیاه یا سفید بسته به رنگ بستر]
کاتر تیز
کاردک
دستگاه نیروسنج با ظرفیت مناسب
خط کش فولادی
کرونومتر
دستگاه های اندازه گیری دما

 

 

 

 

 

 

روش انجام آزمون

 

  مرحله 1- آماده سازی نمونه

 

نمونه را همانطور که با مشتری توافق شده است، با توجه به هرگونه تفاوت با روش توصیه شده، اعمال کنید.
اجازه دهید تحت شرایطی که با مشتری توافق شده است، نمونه مرطوب شود. ما حداقل 24 ساعت را توصیه می کنیم زیرا این همان زمانی است که در شرایط آزمایشگاهی استفاده می شود.
یک نوار نمونه به عرض 25 میلی متر (1 اینچ) [یا عرض دیگر در صورت لزوم] و تقریباً 250 میلی متر (10 اینچ) طول از مواد اعمال شده روی بستر لوله ببرید.
قالب برش را روی نمونه قرار دهید و هر دو طرف را با یک کاتر تیز برش دهید.
با پوشیدن یک دستکش مقاوم در برابر برش و با استفاده از کاردک، به اندازه 50 میلی‌متر (2 اینچ) نوار  را از زیرلایه بلند کرده و به عقب خم کنید. این انتهای نمونه توسط گیره غلتکی نگه داشته می شود.
خطوط نشانگر را به رنگ مناسب در هر 25 میلی متر (1 اینچ) در کنار نوار برش علامت بزنید.

 

 

 

 

 

مرحله 2- تعیین چسبندگی

 

انتهای نمونه را وارد گیره غلتکی کرده و به آرامی بکشید تا قفل شود. یک تکه کاغذ را به دور انتهای نمونه بپیچید تا گیره از آلودگی شدید چسب محافظت شود.
نمونه را روی خود به سمت عقب بکشید [با زاویه 180 درجه] و سعی کنید سرعت کافی برای لایه برداری  25 میلی متر (1 اینچ) را در 10 ثانیه با استفاده از خطوط نشانه حفظ کنید. این حرکت، سرعت 300 میلی‌متر در دقیقه (12 اینچ در دقیقه) را ایجاد می‌کند . ممکن است کنترل دقیق سرعت تست تحت شرایط متغیر محیطی غیرممکن باشد.
نکته: در صورت لزوم، سرعت تست را کاهش دهید تا از "لغزش" در جایی که نیرو افزایش می‌یابد جلوگیری شود، سپس با کندن نمونه، سرعت را ناگهان کاهش دهید.
میانگین و حداکثر نیروهای نشان داده شده روی دستگاه نیرو سنج دستی را بر حسب کیلوگرم ثبت کنید.


استحکام لایه برداری توسط میانگین اعداد نیروی به دست آمده بر حسب کیلو گرم تقسیم بر عرض نوار که 2.5 سانتی متر است به دست می آید. ( واحد kg/cm یا N/mm )


نکته: نتایج نباید با دقت بیشتر از 0.1 کیلوگرم بر سانتی متر گزارش شوند.

 

 

 

 

 

 

مرحله 3- گزارش و ثبت نتایج

 

نتایج چسبندگی لایه برداری را به طور مناسب، به عنوان مثال در یک دفترچه یادداشت آزمایشگاهی، ثبت کنید و هر دو مقدار میانگین و حداکثر را ارائه دهید.
شرایطی را که تحت آن آزمایش انجام شده است، از جمله بستر، زمان خیس شدن، دما، و هرگونه فعالیت پس از اجرا را مستند کنید.
شرایط و نتایج آزمون را در قالب توافق شده با مشتری گزارش دهید.

 

 

 

 

 

آزمایش استحکام چسبندگی یک جزء حیاتی در کاربرد موفقیت آمیز مواد است. 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها