شرکت عایق پوشش شیمی زاگرس ایرانیان
 (آلپ ایران)

هنگام جای گذاری خطوط لوله گاز طبیعی چه نکاتی را باید در نظر گرفت

در هنگام دفن خطوط لوله گاز طبیعی، جایگذاری مناسب لوله بسیار مهم است. با این حال، گام اول ، آماده سازی لوله است. هنگامی که لوله ها پوشش داده شدند و قطعات به هم جوش داده شدند، خط لوله به داخل گودال زمین پایین می آید و یک سیستم حفاظت کاتدی اعمال می شود.

 

استفاده از پوشش بیرونی ، محافظت مکانیکی در برابر سنگدانه های بزرگتر و تنش های خاک را فراهم می کند. تنش های خاک شامل هر چیزی است که زمین را به حرکت در می آورد، مانند اتومبیل های عبوری در جاده های نزدیک. هرچه خط لوله در عمق بیشتری دفن شود، از هر گونه آسیب احتمالی ناشی از این عوامل استرس زا محافظت بیشتری خواهد داشت.

 

قبل از جای گذاری، یک پوشش بیرونی محافظ مانند راک شیلد روی خط لوله اعمال کنید. از این نقطه به بعد، فرآیند جای گذاری لوله در گودال زمین می تواند آغاز شود.
جای گذاری لوله معمولاً شامل مراحل زیر است:

 

* قرار دادن کیسه های شن در داخل گودال برای حمایت از خط لوله. اینها با نرخ تقریباً 15000 کیسه شن در هر مایل قرار می گیرند! این کار، گودال را برای نصب خط لوله، تراز و تثبیت می کند.
* استفاده از بالشتک برای حفاری و خرد کردن سنگدانه ها برای تشکیل یک لایه ماسه ای صاف  در زیر لوله
* فشرده‌سازی و پر کردن فضاهای خالی

 

به دلیل یکپارچگی ساختاری ضعیف‌تر پلاستیک نسبت به فولاد، هنگام پر کردن لوله پلاستیکی HDPE یا PE، اقدامات احتیاطی بیشتری لازم است. این شامل نصب سیم ردیاب در کنار خط لوله است. تعیین محل لوله‌های فلزی به اندازه کافی آسان است، اما وقتی مواد سازنده لوله پلاستیکی است، این روش‌ها بدون سیم فلزی مکمل ناکارآمد هستند. سنگدانه های کوچکتری مورد نیاز است زیرا این لوله ها به طور طبیعی ظریف  هستند. سنگدانه های کوچکتر برای کاهش آسیب ضروری هستند.

 

هنگام پیروی از رویه های استاندارد، فرایند جای گذاری لوله به  لوله یا پوشش محافظ آسیب نمی رساند. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از حفاری، همه خطوط لوله مجاور را بررسی کنید. با رعایت این مراحل و جای گذاری مناسب ،  انتقال گاز طبیعی طی سال ها بدون مشکل خواهد بود.

 


راک شیلد چیست؟


به بیان ساده، هدف اصلی راک شیلد ایجاد حفاظت مکانیکی برای پوشش لوله است. این لایه‌های تراکم‌پذیر از آسیب در هنگام جای گذاری لوله محافظت می‌کنند و در برابر تنش خاک از لوله محافظت می‌کنند.

 


اعمال پوشش بیرونی


کاربرد آن آسان است. آنها به صورت رول های بلند در امتداد لوله قرار می گیرند. پس از برش به اندازه، آنها  را در امتداد لوله به شکل مارپیچی می پیچند. سپس نوارهایی برای نگه داشتن راک شیلد در جای خود نصب خواهند شد. همه فرایند های جای گذاری لوله، به این نیاز ندارند. مکان‌ها و بسترهای شنی  به مواد  پوشش لوله‌ در حین نصب آسیب می‌رسانند، اما مکان‌های دیگر ممکن است نیاز به رویکرد ظریف‌تری داشته باشند یا خطر «ایجاد منافذ»، آسیب جدی به سیستم پوشش‌دهی را به همراه داشته باشد .
 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها