شرکت عایق پوشش شیمی زاگرس ایرانیان
 (آلپ ایران)

چرا ما نگران خوردگی هستیم؟

زنگ زدگی یا به طور ویژه، خوردگی، یک مشکل عمده در کشورهای صنعتی است. گزارش NACE International تخمین می زند که خوردگی سالانه 276 میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه دارد. هر ماده ای که از فلز ساخته شده باشد در نقطه ای خورده می شود و بسته به محیط می تواند با سرعت زیادی خورده شود. پل‌ها، سازه های فولادی، خطوط لوله، کشتی‌ها، اتومبیل‌ها و مجموعه‌ای از محصولات فلزی دیگر می‌توانند زنگ بزنند یا خورده شوند. حتی فولاد ضد زنگ که برای مقاومت در برابر خوردگی ساخته شده است، می تواند در برخی محیط ها خورده شود.

 

به هر حال چه چیزی باعث خوردگی می شود؟


اصول اولیه خوردگی ساده است. معمولاً خوردگی شامل وجود اکسیژن یا سولفیت ها بر روی سطوح فلزی  است. اکسیژن یا سولفیت می تواند باعث فرسایش فلز از طریق یک فرآیند الکتروشیمیایی شود.

همه ما در مورد خوردگی در زندگی روزمره خود می دانیم زیرا تقریباً در همه جا وجود دارد، به ویژه در آب و هوای با مقادیر ثابت باران یا نزدیکی به آب های شور. برخی از ابزارهای خانگی، بیل‌ها، قسمت‌های رنگ خراشیده روی خودروها، زنجیر و حتی دستگیره‌های درب در برخی مکان ها مستعد خوردگی هستند.

 

 

 

 

 

چگونه از سطوح فلزی در برابر خوردگی محافظت کنیم؟


سطوح فلزی را می توان به روش های مختلفی محافظت کرد. رایج ترین روش شاید رنگ باشد. اما حفاظت می تواند شامل گالوانیزه کردن سطوح نیز باشد. علاوه بر این، برخی از برنامه‌ها از آندهای فدا شونده برای «جابه جایی» خوردگی به مکان‌های متفاوت یا کمتر بحرانی استفاده می‌کنند. خطوط لوله نفت و گاز معمولاً از آندهای فدا شونده برای محافظت از خطوط لوله با منحرف کردن واکنش خوردگی به آند متصل به خط لوله استفاده می کنند.

 

در مورد خطوط لوله نفت و گاز (و خطوط لوله آب) چطور؟


آمریکای شمالی یکی از بزرگترین شبکه های خطوط لوله نفت و گاز در جهان را دارد که هم در بالا و هم در زیر زمین قرار دارد. این خطوط لوله با انواع شرایط محیطی مانند آب، نمک، نوسانات دما و عوامل دیگر مواجه می شوند. شکست خط لوله نفت و گاز می تواند فاجعه بار باشد. حداقل ممکن است منجر به نشتی شود که نیاز به تعمیر دارد. در بدترین حالت، می تواند منجر به انفجاری شود که تلفات جانی و مالی و میلیون ها دلار خسارت به همراه دارد.

در نتیجه این خطر، شرکت های نفت و گاز از چندین روش برای محافظت در برابر خوردگی استفاده می کنند. این روش ها بر حذف یا کاهش تماس با اکسیژن و نمک‌ها از طریق اعمال سطوح یا پوشش‌هایی بر روی لوله‌ها تمرکز دارند.


از کدام پوشش ها استفاده می شود؟


شرکت های خط لوله از انواع پوشش ها برای محافظت از خطوط لوله فلزی در برابر خوردگی استفاده می کنند. حتی یک روند رو به افزایش به سمت پوشش لوله های پلاستیکی، به ویژه در اندازه های قطر کوچکتر وجود دارد. شرکت های مختلف بر اساس الزامات عملکرد و ترجیحات و تجربیات شخصی خود از انواع پوشش ها برای محافظت از لوله های خود استفاده می کنند.

 

چرا از نوارها به عنوان محافظ استفاده می کنند؟


* پوشش روی یک نوار، خود به صورت نوار چسب است زمانی که نوار چسب روی لوله اعمال می شود، چسب به عنوان یک پوشش محافظ عمل می کند. به گونه ای طراحی شده است که به خوبی به لوله در مدت زمان طولانی بچسبد. پشت نوار نیز برای محافظت از چسب طراحی شده و به آن اجازه می دهد تا عملکرد مورد نظر خود را انجام دهد. سایر پوشش ها از رنگ ها یا اپوکسی ها و در برخی موارد "آسترها" استفاده می کنند که برای چسبیدن به سطح لوله با حرارت فعال می شوند.

* استفاده از نوارها بسیار آسان است. اگر تا به حال روی چوب هاکی، چوب بیسبال یا چوب چوگان چسب زده باشید، اصول اولیه پیچیدن خط لوله را می دانید. نوار چندین بار در جهت مارپیچ دور لوله می چرخد. در واقع چسب را به سطح لوله می رساند و به طور موثر پوشش محافظ ایجاد می کند. 
 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها